تاریخچه

گروه رسانه های همراه و هوشمند در راستای حمایت از توسعه کمی و کیفی رسانه های همراه و هوشمند؛ از سال 1385 راه اندازی شد.

فعالیت های این گروه در مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال، طبق ماده 22 « آیین نامه ساماندهی توسعه رسانه ها و فعالیت های فرهنگی دیجیتال» موضوع تصویب­نامه شماره172412/ت 41255 ه مورخ 1389/08/03 هیات محترم وزیران افزایش یافت.

ضرورت 

در این راستا مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال، «طرح ساماندهی رسانه های همراه و هوشمند» را ارائه می دهد تا با رویکرد تخصصی و هماهنگ با سایر نهاد ها و مراکز فرهنگی هم افزایی داشته و به توسعه و سامان دهی رسانه های همراه و هوشمند می پردازد. 

از مسئولیت های مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال، توسعه کمی و کیفی رسانه های همراه و هوشمند است که با حمایت از تولید و نشر آثار دیجیتال در بستر تلفن همراه و سامانه های هوشمند، بتواند به افق توسعه همه جانبه در سال 1404 دست یابد.

فرهنگ و مولفه های تاثیر گذار آن در حوزه رسانه های همراه و هوشمند باید با تدبیر و حکمت مورد مطالعه و شناسایی قرار گیرد و برای نحوه مواجهه با چالش های آن چاره اندیشی شود تا با راهبری خردمندانه و نظارت هوشمندانه و اتخاذ موضع فعال، جامعه از بوی خوش فرهنگ در فضای مجازی معطر شود.

حفظ هویت فرهنگی اولویت نخست هر جامعه ایران اسلامی است. هویت ایرانیان ریشه در دین ، تاریخ و سنتها و باور ها دارد و برای مقابله با خود باختگی فرهنگی بر داشته ها و باید های فرهنگی بومی خود تاکید می کند و بدیهی است که برای مقابله با تهاجم فرهنگی از نفوذ نباید ها و عناصر ویران کننده جلوگیری می کند.

 ضرورت نظارت، حمایت و هدایت این حوزه

تلفن همراه با وجود عمر کوتاهی که در عصر رسانه ها دارد، عنوان چهارمین صفحه نمایشگر، پس از سینما، تلویزیون و کامپیوتر، و هفتمین رسانه جمعی پس از چاپ، ضبط صوت، سینما، رادیو، تلویزیون و اینترنت را به خود اختصاص داده است.

امروزه سامانه های همراه و هوشمند به یکی از ابزارهای مهم و لاینفک زندگی انسان ها تبدیل شده و با ورود آن تحول عظیمی در عرصه ارتباطات رخ داده است و بیشتر مردم دنیا در هر سن و از هر نژاد و کشوری با آن آشنا هستند و از آن استفاده می کنند. بیشتر محیط های زندگی بشری حتی محیط آموزشی و تجاری در تسخیر این پدیده هوشمند است.

سامانه های همراه و هوشمند با تمامی کاربردهای مفید و ارتباطی و آموزشی به عنوان ابزاری که قادر به ایجاد خطرات بزرگی برای نسل  بشر است؛ نیز شناخته می شود.

ضریب نفوذ استفاده از رسانه های همراه و هوشمند

به عنوان نمونه،پژوهش علمی با موضوع "وابستگی به تلفن همراه و آسیب های روانی و اجتماعی در دانش آموزان صورت گرفت.( منبع)

داده های جمع آوری شده از 440 دانش آموز با ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد.

این تحقیق نشان می دهد که دانش آموزان سطح متوسطه، برای پر کردن اوقات فراغت از رسانه های همراه استفاده می کنند.(53% برای گوش دادن به موسیقی، 31 % پیامک، 25% مکالمه، 1% بلوتوث).

کارکردها و چالش های فرا رو

رسانه های همراه و هوشمند به ویژه تلفن همراه کارکردهای دوسویه ای(مثبت و منفی) دارد.

تأثیرات مثبت می تواند در راستای تمام تأثیرات مثبتی باشد که هر فن آوری نوینی در زندگی امروزه داراست، تأثیراتی از قبیل تسهیل ارتباطات، کاهش موانع زمانی و مکانی در ارتباط، گسترش شبکه اطلاع رسانی و امکان همیشه در دسترس بودن و تبادل سریع اطلاعات. امکان گفتمان، در اختیار داشتن محیط چند رسانه ای، همگرایی، تعامل دوسویه، دسترسی سریع و مؤثر با کیفیت بالا، ایجاد محیط غنی مجازی، کاهش هزینه و ترددهای شهری از جمله فواید مطرح شده در مورد رسانه های همراه و هوشمند است.

از طرفی همین پدیده پیامد های منفی بی شماری را نیز دارد: کاهش تعاملات اجتماعی، تزلزل ارزشها، ظهور تخلفات سایبر، محتوای اطلاعات نوشتاری، صوتی و تصویری مستهجن،عمومی کردن دنیای خصوصی، بی نزاکتی پنهان، ترویج مطالب نادرست(سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... ) آسیب رسانی به زبان ملی،  نقش آفرینی در تخریب هویت ملی و فردی شهروندان، مدگرایی و مدسازی در اثر تبلیغات، اهانت به مقدسات اسلام و تمسخر باورهای قومی و .... بخشی از پیامدهای استفاده نادرست از این پدیده نوین است.

 

کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌باشد.